Leica 28mm Summaron-M F/5.6 lens review

Ik ben altijd een grote fan geweest van klassieke Leica lenzen. Deze oude lenzen zijn minder perfect dan de nieuwe lenzen van Leica maar hebben een uitgesproken karakter, een magische look die de laatste nieuwe exemplaren niet meer hebben. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de mythische snelle lenzen van Walter Mandler zoals de 75mm Summilux f1.4, de 50mm Noctilux f1.0 en de 35mm Summilux f1.4 v1 en de 35mm Summicron f2 versie IV King of Bokeh. Maar niet alleen de snelle Leica lenzen eindigend op -Lux of -Cron hebben dit karakter; ook vaak ‘tragere’ klassieke lenzen worden tot op vandaag geprezen voor de manier waarop zij beelden capteren.

De lens die ik bij mijn eerste digitale Leica, de M8 kocht was een 35mm Summaron F2.8 (1958-1963) deze heb ik spijtig genoeg verkocht iets wat ik later altijd zal betreuren. Niet alleen omwille van de waarde (die ondertussen meer dan verdubbeld is) maar voornamelijk omwille van zijn tinten grijs (schitterend voor zwart wit), zijn scherpte (ook wide open op F2.8) en de zeer subtiele bokeh.

Naast de 35mm in Summaron bracht Leica ook een 28mm Summaron F/5.6 uit in schroef mount tussen 1955 en 1963. Toen Leica in 2016 aankondigde dat ze deze lens gingen heruitbrengen in M vatting kon ik niet wachten om deze te testen.

Dankzij Transcontinenta kreeg ik de mogelijkheid om deze unieke lens uit te proberen. 

De lens komt in een luxe etui van Leica, vergelijkbaar met de etui van de Leica 50mm F/0.95 Noctilux ASPH. Naast de standaard plastieken achterdop komt de 28mm Summaron ook met een metalen lensdop in het zilver en een prachtige zwarte retro zonnekap.

Leica 28mm f5.6 Summaron box

Leica 28mm f5.6 Summaron box

 

28mm Summaron hood

28mm Summaron hood

Wat onmiddellijk opvalt is hoe klein deze lens wel is, het is bijna een pancake met zijn totale lengte net iets kleiner dan 2cm. De nieuwe 28mm Summaron heeft dezelfde optische formule van zijn voorouder: 6 elementen in 4 groepen, maximum diafragma van F/5.6 en minimum F/22. De minimum focus is 1m, dit had wel teruggebracht mogen worden naar 0.7m zoals de meeste moderne 28mm lenzen van Leica maar als portretfotograaf vind ik dit niet echt een probleem.

Leica 28mm Summaron-M F/5.6 lens review

Leica 28mm Summaron-M F/5.6 lens review

De moderne versie van de 28mm Summaron is wel voorzien van moderne coatings en 6bit codering. Met een minimum diafragma van F/5.6 en zijn groothoek bereik van 28mm maakt deze lens een schitterend objectief voor straatfotografie. Dankzij de enorme scherptediepte kan je als het ware vanuit de heup fotograferen en vanaf diafragma F/11 is alles scherp van 1.2m tot oneindig. Dit maakt het mogelijk om sneller te focussen dan een point-and-shoot camera met autofocus!

Omwille van zijn retro look verkoos ik om de 28 Summaron te testen op mijn Leica Monochrom M246. Dankzij de hoge ISO prestatie van de Leica M246 kon ik hiermee ook goed binnen fotograferen zonder flash te hoeven gebruiken.

Van Summaron naar Hektor

Dankzij Patrik van PT Collectibles heb ik ook de oude 28mm Summaron F/5.6 in schroefdraad (productie 1955 – 1963) en de Leica 28mm F/6.3 Hektor (1935-1955) kunnen vergelijken en testen. Hierbij een foto van de nieuwe Monochrom m246 in het zwart met de laatste 28mm Summaron f5.6, de eerste versie van de Leica Monochrom (CCD) in het zilver met de voorganger van de 28mm Summaron f5.6 in screw mount en de 28mm Hektor f6.3

28mm Summaron & Hektor

28mm Summaron & Hektor

 

Als eerste test nam ik op een druilerige zaterdag namiddag enkele foto’s met de drie 28mm objectieven.

  1. 28mm Summaron-M f/5.6 (2016)

    28mm Summaron-m F/5.6

    28mm Summaron-m F/5.6

  2. 28mm Summaron f/5.6 in screw mount (1955 – 1963)

    28mm Summaron f5.6 screw mount

    28mm Summaron f5.6 screw mount

  3. 28mm Hektor f/6.3 in screw mount (1935-1955)

    Leica 28mm f6.3 Hektor

    Leica 28mm f6.3 Hektor

Zoals jullie kunnen zien is de nieuwe 28mm Summaron uiteraard scherper dan zijn voorganger maar veel scherper dan de uncoated 28mm f/6.3 Hektor. Alle 3 lenzen hebben een uitgesproken ‘vintage karakter’: vignetering, glow, zeer scherp in het midden maar iets minder scherp aan de buitenste randen van de foto. Door het lagere contrast dan moderne en asferische lenzen zijn ze uitermate geschikt voor zwart/wit fotografie.

Vermits mijn wereld bestaat uit het fotograferen van pinups, retro settings en vintage evenementen besloot ik om de 28mm Summaron te testen in deze setting. Samen met pinup Model Ma Chérie D besloot ik om 3 verschillende shoots te doen. Een streetstyle shoot en twee op locatie. Voor de shoots heb ik alleen natuurlijk licht gebruikt. Ik wou zien hoe de lens rendert in natuurlijk daglicht en binnen op locatie met de combinatie van inval licht en kunstmatig licht. In mijn ogen slaagde de 28mm Summaron hier zeer goed in. Maar oordeel zelf aan de hand van volgende beelden. 

Ma Cherié D 28mm Summaron f/5.6

Ma Cherié D 28mm Summaron f/5.6

Ma Cherié D 28mm Summaron f/5.6

Ma Cherié D 28mm Summaron f/5.6

Ma Cherié D 28mm Summaron f/5.6

Ma Cherié D 28mm Summaron f/5.6

Ma Cherié D 28mm Summaron f/5.6

Ma Cherié D 28mm Summaron f/5.6

Ma Cherié D 28mm Summaron f/5.6

Ma Cherié D 28mm Summaron f/5.6

Ma Cherié D 28mm Summaron f/5.6

Ma Cherié D 28mm Summaron f/5.6

Ma Cherié D 28mm Summaron f/5.6

Ma Cherié D 28mm Summaron f/5.6

Ma Cherié D 28mm Summaron f/5.6

Ma Cherié D 28mm Summaron f/5.6

Ma Cherié D 28mm Summaron f/5.6

Ma Cherié D 28mm Summaron f/5.6

Verdict over de Leica 28mm Summaron-M F/5.6 lens

Ik stond in het begin een beetje sceptisch ten opzichte van de 28mm Summaron omwille van zijn trage F5.6 diafragma maar haar karakter, compactheid en scherpte maken de 28mm Summaron-M f/5.6 een schitterend objectief voor zowel straatfotografie, reizen, documentaire als zelfs portretten in omgeving. 

De nieuwe 28mm Summaron is in mijn ogen een match made in heaven voor de Leica Monochrom M246. De grijstonen bieden zoveel opties in nabewerking en door de hoge ISO prestaties van de Leica m246 kun je zelfs met weinig licht toch schitterende beelden maken. 

Nogmaals bedankt aan Transcontinenta voor het ter beschikking stellen van deze lens en ook aan PT Collectibles voor de andere 28mm objectieven. 

Volg mijn werk ook op Facebook en Instagram en vergeet niet jullie vragen of comments onderaan te plaatsen.

Leave a comment